Inclusief Opgroeien; samenwerken voor inclusief onderwijs en zorg in Berg en Dal

In het speciaal onderwijs had mijn zoontje misschien ook passend onderwijs kunnen krijgen, maar dat was nooit hetzelfde geweest als het volgen van onderwijs op de school in onze wijk. Hij gaat nu samen met zijn zus en broertje naar school, heeft vriendjes in de buurt waarmee hij op straat speelt, en gaat net als […]
De adviseur versus de ervaringskennis

Of je nu beleidsmedewerker bent, onderzoeker of adviseur in het sociaal domein; je wilt bijdragen aan verandering of verbetering van beleid, regelingen en zorg voor (kwetsbare) inwoners. En daar heb je voor geleerd, je hebt een opleiding gevolgd en wellicht ook nog bijscholingen. Super waardevol. Maar niet voldoende. Want als je impact wil maken in […]
Nieuwe medewerkers in een organisatie direct enthousiasmeren? Zie leren als een sociaal proces

Hoe zorg je dat mensen die nieuw een organisatie binnenstappen zich gezien en uitgenodigd voelen om hun eigen ervaringen in te brengen? En hoe benut je bij een leertraject de kennis en kunde van bestaande medewerkers optimaal? De Expertise-Unit Sociale stabiliteit (ESS) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg K2 om een inwerktraject […]
Leertraject versterking samenspel regio lekstroom

Zo thuis mogelijk opgroeien voor alle kinderen in de regio Lekstroom. Dát is de ambitie van de regio Lekstroom en haar netwerkpartners (sociale teams, Combinatie, SAVE, Yeph, ROEL). Maar voor gezinnen waar problemen zich opstapelen, binnen meerdere (leef)domeinen, en de situatie complex en soms echt knellend is, is sterk samenspel keihard nodig. Alleen dan kunnen […]
De stabiliteitsaanpak stroomt door de aderen in gemeente Horst aan de Maas

“Werken met de stabiliteitsaanpak is werken met een nieuwe blik. In de gemeente Horst aan de Maas geeft K2 training om meer stabiliteit voor inwoners in een kwetsbare positie te creëren en minder gefragmenteerd te werken.” – luidde het bericht van de podcastserie De Blikopener over ons werk met de gemeente Horst aan de Maas. […]
K2 x HKU: over de brug!

Ontwerpkracht zien wij als waardevolle toevoeging bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld in de verbinding tussen inwoners en gemeente, wat het uitgangspunt was voor de samenwerking tussen K2 en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens de intensieve ontwerp-tweeweekse bogen de studenten van de opleiding Design for Change and Innovation zich over het vraagstuk: […]
Een vliegwiel voor domeinoverstijgende samenwerking

Kunnen jullie ons begeleiden bij de aanbesteding van maatschappelijk werk en welzijnswerk? Om diverse redenen koos de gemeente Beekdaelen ervoor om dit te gaan doen. Het besluit was al genomen: over een jaar en 2 maanden zouden de nieuwe contracten in moeten gaan. Een heel krap tijdspad voor een aanbesteding. Geen tijd te verliezen om […]
Het kan anders!

In de podcastserie De Blikopener wordt besproken wat er anders moet in de ondersteuning voor mensen in kwetsbare situaties. Het is een opgewekte podcast over werken met een nieuwe blik. Want,“ die complexe problematiek mag dan vaak zwaar zijn en ingrijpend voor de mensen die het treft en hun leefomgeving. Maar de belofte van de […]
Kinderen groeien zo thuis mogelijk op

Samen leren en verbeteren in het bieden van maatwerk- oplossingen om zo uithuisplaatsingen te voorkomen. Dat is hard nodig. Een ervaringsdeskundige maakte de noodzaak daarvan heel scherp door tijdens een werksessie met verblijfaanbieders en de 5 samenwerkende gemeenten onderstaand dagboekfragment voor te lezen. Missie: zo thuis mogelijk opgroeien De regio Zuidoost Utrecht wil, net als […]
Bestuurlijk leren mét de praktijk

Hoe neem je bestuurders op een indringende wijze mee met wat professionals in de praktijk meemaken én hoe zorg je dat zij een stap nemen om de praktijk te verbeteren? Regioadviseur zorg- en veiligheid Maarten Fonkert: “Met deze aanpak hebben we bestuurders scherp kunnen laten zien en hier en daar ook laten voelen, hoe de […]