Aanpakkers van maatschappelijke vraagstukken

Er is altijd een verbeter mogelijkheid

Belangrijkste bevindingen uit de onderzoeken over armoede die we de afgelopen tijd hebben uitgevoerd:

* Benut ervaringsdeskundigen niet alleen als bron van kennis, maar ook om actief inwoners op te zoeken die zich niet zelf melden bij een loket of instantie, of de weg daar naar toe niet kennen.
* Tuig niet nog een regeling voor een specifieke doelgroep op; bij burgerzaken zie je vaak posters en schermen met de mogelijkheden die je als inwoner hebt: een nieuwe wasmachine, kwijtschelding gemeentebelastingen, regeling om te sporten etc. etc. Zo vergroten we het al complexe veld van regelingen en wat als je nou net nieuwe schoenen nodig hebt en geen wasmachine? Investeer daarom juist in vrije ruimte voor de professionals die met inwoners werken.
‘Vrij besteedbaar budget’ kan je namelijk écht laten aansluiten op de werkelijkheid van inwoners, bijvoorbeeld als een kind uit z’n bed is gegroeid door praktisch gewoon een nieuw bed te regelen.
* Zorg voor een vast contactpersoon bij de gemeente of buurtteam als een inwoner de weg heeft gevonden en om hulp vraagt. Een naam en gezicht zorgt voor meer vertrouwen en openheid in het contact, evenals een direct nummer om te kunnen bellen of appen.

armoede sociaaldomein ervaringskennis ervaringsdeskundigheid

Deel deze pagina

Bijdrage door:

Geanne Engberts

Zin om eens te sparren?

Wat beter kán, moet ook beter. Helemaal mee eens? Dan staan wij voor u klaar. Neem contact met ons op om nader kennis te maken