Aanpakkers van maatschappelijke vraagstukken

Nieuwe medewerkers in een organisatie direct enthousiasmeren? Zie leren als een sociaal proces

Hoe zorg je dat mensen die nieuw een organisatie binnenstappen zich gezien en uitgenodigd voelen om hun eigen ervaringen in te brengen? En hoe benut je bij een leertraject de kennis en kunde van bestaande medewerkers optimaal? De Expertise-Unit Sociale stabiliteit (ESS) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg K2 om een inwerktraject te ontwerpen en begeleiden voor nieuwe (senior) adviseurs. Met thema’s als: hoe bouw je (professionele- en burger) netwerken op en hoe werk je Evidence Based. De ESS adviseert de Rijksoverheid en ondersteunt gemeenten, gemeenschappen en (jeugd)professionals bij het omgaan met maatschappelijke spanningen en de preventie van radicalisering.

Onze aanpak

Uitgangspunten voor leren bepalen
Het effect van een leertraject is groter wanneer je als ontwerper samen met direct betrokkenen de uitgangspunten bij het leren bepaald. De uitganspunten die we voor dit traject hebben opgesteld:

  • Leren door verrassende en motiverende werkvormen. Daarbij benutten we succesvolle elementen uit de al uitgevoerde leertrajecten – zoals ontworpen door de ESS, Saskia Tjepkema (Kessels en Smit) en Judith de Jong (Creativity meets results).
  • Leren in en van het werk: we ondersteunen collega’s om geleerde lessen toe te passen in het werk
  • Leren van ervaren collega’s: we benutten bestaande kennis en ervaringen in de leerdagen en in het ontwerp


Samen ontwerpen
Samen met deskundige adviseurs zijn we aan de slag gegaan aan de hand van de “rastermethode” (Deen, Rondeel en Kessels, 2017): bij elke bekwaamheid interventies bedenken en vervolgens prioriteren en verdiepen.

Actuele werksituaties als basis, direct toepasbaar in het werk
Uitganspunt is dat nieuwe en al langer werkzame adviseurs direct aan de slag kunnen met dat wat ze horen. Zo liepen adviseurs na de themadag Evidence Based Werken weg met een (project)plan van aanpak onder de arm, EBW proof.

Kennis in huis benutten en daar waar nodig expert-kennis toevoegen
Daar waar mogelijk hebben we kennis die al in huis was ingezet en tastbaar gemaakt voor de nieuwe collega’s. Bijvoorbeeld door een visie tot leven te wekken via succesvoorbeelden met luistervragen: wat zie je de collega’s doen dat effectief is? En wat zijn de randvoorwaarden waardoor zij dat kunnen doen? Om vervolgens de nieuwe collega’s uit te nodigen om mee te denken op een dilemma dat nu in het werk speelt.

Kennis toevoegen deden we op het terrein van Evidence Based Werken, waarvoor directiebreed ministerie breed een basis is gelegd is gelegd vanuit de wetenschap (Amy Jane Gielen)

Ondersteunt door ‘meenemers’
Na afloop van elke inhoudelijke themadag ontvingen de deelnemers ‘meenemers’: heldere werkafspraken en checklists als geheugensteuntje.

Een gezamenlijke start en een gezamenlijke afsluiter
Leren is een sociaal proces: door twee gezamenlijke themadagen te organiseren, kon dit leren plaatsvinden tussen nieuwe en oude adviseurs. Niet alleen verrijken ze elkaar, ze weten elkaar daarna op de werkvloer ook beter te vinden, en waarderen.

Het was helder en behapbaar. Erg fijn om samen afspraken te maken over het vervolg, veel interactie met collega’s. Top!

Deel deze pagina

Bijdrage door:

Nora Hammidi

Zin om eens te sparren?

Wat beter kán, moet ook beter. Helemaal mee eens? Dan staan wij voor u klaar. Neem contact met ons op om nader kennis te maken.