Aanpakkers van maatschappelijke vraagstukken

Inclusief Opgroeien; samenwerken voor inclusief onderwijs en zorg in Berg en Dal

In het speciaal onderwijs had mijn zoontje misschien ook passend onderwijs kunnen krijgen, maar dat was nooit hetzelfde geweest als het volgen van onderwijs op de school in onze wijk. Hij gaat nu samen met zijn zus en broertje naar school, heeft vriendjes in de buurt waarmee hij op straat speelt, en gaat net als de andere kinderen naar de zwemles vlakbij. Dat is goud waard.

Een vader uit de Gemeente Berg & Dal

Meer inclusie voor kinderen; dat is het doel van onderwijs, zorg, kinderopvang, GGD en de gemeente Berg en Dal. Dit sluit aan bij het landelijke streven dat een groot deel van de scholen in 2035 inclusief onderwijs biedt. Inclusie is echter niet alleen een opdracht voor het onderwijs – het vraagt om een bredere, gezamenlijke aanpak. De vraag is: hoe krijg je deze verschillende domeinen op één lijn?

Daarna komt de uitdaging: hoe zorg je ervoor dat kinderen met zorgbehoeften naar kinderopvang en school kunnen in hun eigen wijk of dorp, en niet in een busje naar een locatie ergens ver weg? Hoe kunnen we de samenleving en de context zo inrichten dat ieder kind zich in de wijk optimaal kan ontwikkelen?

Een goede samenwerking start bij het spreken van dezelfde taal. Heb je het over dezelfde dingen? Hoe vertaalt dit zich in de dagelijkse gang van zaken? Om hier de focus op te brengen en te houden heeft K2 Berg en Dal begeleid bij het ontwikkelen van een gezamenlijke visie.

Met een visie alleen kom je er niet. Aan de hand van een concrete uitvoeringsagenda is de visie vertaald naar praktische acties voor de periode 2024 – 2027. De beweging naar inclusie is niet te vangen in een lineair meerjarenplan. De keuze was daarom voor een meer flexibel, dynamisch proces met ruimte om al doende te leren en bij te sturen. Zo kan er echt geleerd worden van de praktijk.

Het betrekken van (ervaringsdeskundige) ouders was hierbij onmisbaar. We hebben de stem van ouders centraal gesteld gedurende het hele proces, van visieontwikkeling tot uitvoering. Een ervaringsdeskundige ouder is een vast onderdeel van het kernteam geworden en levert blijvend input in de groep die de voortgang van de uitvoeringsagenda bewaakt. De beweging naar meer inclusie kan immers alleen samen met kinderen en ouders worden gerealiseerd.

Ik maak met veel plezier onderdeel uit van de kerngroep. Daarnaast mijn complimenten aan de gemeente Berg en Dal en daarmee ook aan K2 dat jullie ervaringsdeskundigheid zo serieus nemen. Ik voel me een gelijkwaardige partner en hoop op een zo goed mogelijke manier ouders uit de gemeente Berg en Dal te betrekken en mee te nemen in alle ontwikkelingen.

Ervaringsdeskundige, ouder.

Door de kerngroep is aangestuurd op een aantal deelprojecten. Vanuit die uitvoeringsagenda zijn al een aantal mooie stappen gezet. Zo is er een lerend netwerk opgezet, een doorbraakbudget ingericht voor vastgelopen casussen, zijn er inspiratiebijeenkomsten georganiseerd en is een start gemaakt met de verkenning van de mogelijkheden voor onderwijs-zorgarrangementen.

Net als bij elk verandertraject zijn er ook uitdagingen geweest. Zo maken verschillen in wetgeving en bijbehorende financieringssystemen tussen kinderopvang, zorg en onderwijs het niet makkelijk. Bijvoorbeeld, specialistische opvang (jeugdhulp) wordt volledig vergoed door de gemeente, terwijl ouders wel moeten betalen voor een plek bij de reguliere kinderopvang. Of de discussies over financiering van ondersteuning op het grensgebied van de wet passend onderwijs en jeugdwet. Dit maakte samenwerking soms ingewikkeld. Het is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is om de benodigde zorg te financieren. Het brugbudget, gezamenlijk opgezet met onderwijs en gemeente, vormt een waardevol hulpmiddel om financiële discussies te voorkomen wanneer beide partijen overeenstemming hebben over de noodzaak van zorg.

Daarnaast speelt er veel bij gemeenten, kinderopvang, onderwijs en maatschappelijke partners. Partijen kampen met personeelstekorten en wisselingen, financiële tekorten, en een toenemende complexiteit in ondersteuningsvragen van kinderen en ouders. In deze ingewikkelde en veranderende context is de natuurlijke neiging van partijen (lees; mensen) om zich eerst te richten op je eigen taak en de ontwikkelingen binnen je eigen organisatie. Daar heb je immers je handen al vol mee. Samenwerking vraagt voortdurend focus en scherpte houden op de gezamenlijke opgave.

Door het versterken van de samenwerking tussen onderwijs, zorg en gemeente worden deze (en toekomstige) uitdagingen samen en op een lerende manier aangepakt. Hierdoor zijn er niet alleen concrete verbeteringen voor kinderen en ouders gerealiseerd, maar is er ook een breder besef dat inclusie een taak is voor alle partijen in de context rondom een kind. Samenwerking blijft hierin essentieel.

In een recente evaluatie gaven de betrokkenen aan dat het heel waardevol was dat K2 het proces voortdurend scherp hield. Het is essentieel om iedereen bij de les te houden, zeker in zo’n complex proces. K2 heeft dat echt goed gedaan.

Opdrachtgever Berg en Dal

Deel deze pagina

Zin om eens te sparren?

Wat beter kán, moet ook beter. Helemaal mee eens? Dan staan wij voor u klaar. Neem contact met ons op om nader kennis te maken.