Aanpakkers van maatschappelijke vraagstukken

De adviseur versus de ervaringskennis

Of je nu beleidsmedewerker bent, onderzoeker of adviseur in het sociaal domein; je wilt bijdragen aan verandering of verbetering van beleid, regelingen en zorg voor (kwetsbare) inwoners. En daar heb je voor geleerd, je hebt een opleiding gevolgd en wellicht ook nog bijscholingen. Super waardevol. Maar niet voldoende. Want als je impact wil maken in het sociaal domein, dan is ervaringskennis onontbeerlijk.

Een voorbeeld. Onlangs spraken Désiré van Pel en Anne Czyzewski met een bestuurder in het sociaal domein. Anne gaf voorbeelden en deelde allerlei onderzoek over het ondersteunen van inwoners in armoede. Pas op voor nog meer regelingen, ga eerst met deze inwoners zelf praten: dat was de strekking. Eerlijk is eerlijk, dat leverde niet heel veel op in eerste instantie. De vraag van Désiré wel: “wat is dat eigenlijk, besteedbaar inkomen?” Een technische uitleg over toeslagen en regelingen volgde. De reactie van Désiré: “denk je echt dat toen ik in de problemen zat, ik mijn vakantiegeld in 12 stukjes ging delen? Dat verdween in een gat.” Punt gemaakt en brug geslagen van de virtuele werkelijkheid van de overheid naar de realiteit van inwoners in een kwetsbare positie.

Ervaringskennis verbindt de werkelijkheid van inwoners met verschillende problemen aan de virtuele werkelijkheid waar overheden zich regelmatig in bevinden. Zo maken beleid en regels echt verschil, juist voor de inwoners in een kwetsbare positie. Kortom: een cruciale schakel als je wilt veranderen en verbeteren. Niet voor een verhaal op een podium, maar door echt samen te werken: van verkenning voor nieuw beleid, tot onderzoek, aanbevelingen en implementatie. Alleen dan bereik je effect.

Deel deze pagina

Bijdrage door:

Anne Czyzewski

Zin om eens te sparren?

Wat beter kán, moet ook beter. Helemaal mee eens? Dan staan wij voor u klaar. Neem contact met ons op om nader kennis te maken.