Praktijkbeleid: hoe maak je dat?

In samenwerking met de Gemeente Zoetermeer delen we een voorbeeld hoe je effectief aan de slag kan voor inwoners in een kwetsbare positie. En ja dat vergt aanbellen, luisteren, weinig zelf zeggen en je bewust zijn van je aannames en oordelen. Zo bouw je stap voor stap aan praktijkbeleid. Klik hier voor een video met […]
De adviseur versus de ervaringskennis

Of je nu beleidsmedewerker bent, onderzoeker of adviseur in het sociaal domein; je wilt bijdragen aan verandering of verbetering van beleid, regelingen en zorg voor (kwetsbare) inwoners. En daar heb je voor geleerd, je hebt een opleiding gevolgd en wellicht ook nog bijscholingen. Super waardevol. Maar niet voldoende. Want als je impact wil maken in […]
Nieuwe medewerkers in een organisatie direct enthousiasmeren? Zie leren als een sociaal proces

Hoe zorg je dat mensen die nieuw een organisatie binnenstappen zich gezien en uitgenodigd voelen om hun eigen ervaringen in te brengen? En hoe benut je bij een leertraject de kennis en kunde van bestaande medewerkers optimaal? De Expertise-Unit Sociale stabiliteit (ESS) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg K2 om een inwerktraject […]
Voorbeelden praktijkbeleid

Klik op onderstaande titels voor voorbeelden van praktijkbeleid en tips voor de aanpak. Wat levert praktijkbeleid op? Werkwijze gemeente ondersteunt inwoners in een kwetsbare positie Beleid is effectiever, met name voor inwoners in een kwetsbare positie Verhoogde stabiliteit in het leven van inwoners en meer tevredenheid (fragment start bij min 20:17) Tips: Inhoudelijke visie […]
Effectief samenwerken in grote en instabiele netwerken

Partnerschap is een gevoel. Dat kun je niet op papier zetten. Dat zei een wethouder uit een van de regio’s waar we als K2 werkzaam zijn. Partnerschap tussen verschillende partijen wordt vaak genoemd als een voorwaarde om effectief te werken aan de actuele maatschappelijke vraagstukken. Vanuit de overtuiging dat partijen samen meer kunnen bereiken dan […]
Een eerste stap op de hervormingsagenda jeugd

De hervormingsagenda; een omvangrijk pakket met afspraken met als doel de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te maken. Maar wat betekent dat voor iedere jeugdzorgregio? Wat wordt er van regio’s en alle partners daarin verwacht? En waar staat iedere regio en waar liggen kansen om te verbeteren? Vragen die belangrijk zijn om te beantwoorden […]
Leertraject versterking samenspel regio lekstroom

Zo thuis mogelijk opgroeien voor alle kinderen in de regio Lekstroom. Dát is de ambitie van de regio Lekstroom en haar netwerkpartners (sociale teams, Combinatie, SAVE, Yeph, ROEL). Maar voor gezinnen waar problemen zich opstapelen, binnen meerdere (leef)domeinen, en de situatie complex en soms echt knellend is, is sterk samenspel keihard nodig. Alleen dan kunnen […]
Opleiding ‘Van praktijk naar beleid’

K2 werkt mee aan het ontwikkelen en uitvoeren van de opleiding ‘Van praktijk naar beleid’, een initiatief van het Platform Sociaal Domein. Beleid voor inwoners in een kwetsbare positie, voor wie het beleid in het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein juist zo hard nodig is, blijkt lang niet altijd te werken. Wat voor de gemiddelde inwoner […]
Nieuw! Inspiratiebundel voor het werken met en voor huishoudens in mogelijk onveilige situaties

Wat vraagt het werken met en voor kinderen, gezinnen en huishoudens in mogelijk onveilige situaties van professionals? Welk handelen (houding, gedrag) is hierbij helpend, en wat kunnen we juist beter laten? Hoe ziet dit er dan concreet, in de praktijk, uit? En hoe kunnen leidinggevenden hieraan bijdragen? Deze vragen staan centraal in de Inspiratiebundel Toekomstscenario […]
K2 x HKU: over de brug!

Ontwerpkracht zien wij als waardevolle toevoeging bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld in de verbinding tussen inwoners en gemeente, wat het uitgangspunt was voor de samenwerking tussen K2 en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens de intensieve ontwerp-tweeweekse bogen de studenten van de opleiding Design for Change and Innovation zich over het vraagstuk: […]