Bij samenwerking rond inwoners met een stapeling van problemen is gegevensdeling onmisbaar. Toch lopen die vaak vast door onduidelijkheid of verschillende interpretaties van regels. Een uitspraak die waarschijnlijk iedereen herkent: “het mag niet van de AVG”. Dit is zelden waar. Met de AVG kan je navigeren, om effectief en vanuit bewuste afwegingen samen te werken. Dus het is niet de vraag óf we mogen samenwerken, maar hoé we dat doen.
Tijdens een werksessie met Léon Sonnenschein stonden we samen met professionals in de uitvoering stil bij dit navigeren. Want hoe doe je dat? Door samen te werken vanuit bewuste overwegingen.
Behulpzame uitgangspunten en vragen:
- De maatschappelijke opgave eerst: is het noodzakelijk dat we met deze partijen samenwerken voor deze inwoner?
- Rechtmatig handelen: is het helder op basis waarvan jij betrokken bent bij deze samenwerking (wettelijke taak, overeenkomst, hulpverleningsrelatie)?
- Zorgvuldig werken: is de informatie die je deelt noodzakelijk voor het doel van de fase waarin je zit? Wordt er een helder onderscheid gemaakt tussen feiten en meningen? En is duidelijk wie welke informatie wel/niet mag gebruiken/vastleggen? Voorbeeld spelregel: “ik doe niks met de informatie zonder het de inbrenger eerst te vragen.”
- Respectvol zijn: Zijn we transparant naar de inwoners en hebben we respect voor elkaar professionele kaders en beroepsgeheim? Handvat: Stel jezelf de vraag: stel het zou over mij gaan?
